ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش درباره فقدانهای فنی آموزش و پروش در رابطه با دانش آموزان معلول گفت: مسائل آموزش و پرورش تماما فنی است. در مورد دانشآموزانی که معلول هستند متولی خاص وجود دارد. ما سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور داریم که در هر استان مسئولی تحت عنوان اداره آموزش و پرورش استثنایی برای آن وجود دارد. این اداره دانشآموزان با نیازهای ویژه را تحت نظارت قرار میدهد. مدارس استثنایی مددکار دارد و عدهای که آموزشهای لازم را برای برخورد با این دانش آموزان دارند در مدارس حضور مییابند. این موضوع در فلاورجان نیز به صورت عام نیست، البته رئیس سالن خلاف کرده و مقصر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشآموزان دارای معلولیت در مدارس و دانشگاهها با چالشهای فراوانی
مواجهاند که گاها مسیر پیشرفت آنها را کند میکند. مشخصا در روزهای اخیر
انتشار ویدیویی از یکی از حوزههای امتحانی آزمون نمونه دولتی نشان داد که
دانشآموزی نابینا به علت فقدان امکانات لازم در سالن امتحانات از سالن
اخراج شده است.
ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش، در آغاز درباره
فقدانهای فنی آموزش و پروش در رابطه با دانش آموزان معلول به «انتخاب»
گفت: مسائل آموزش و پرورش تماما فنی است. در مورد دانشآموزانی که معلول
هستند متولی خاص وجود دارد. ما سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور داریم
که در هر استان مسئولی تحت عنوان اداره آموزش و پرورش استثنایی برای آن
وجود دارد. این اداره دانشآموزان با نیازهای ویژه را تحت نظارت قرار
میدهد. مدارس استثنایی مددکار دارد و عدهای که آموزشهای لازم را برای
برخورد با این دانش آموزان دارند در مدارس حضور مییابند. این موضوع در
فلاورجان نیز به صورت عام نیست، البته رئیس سالن خلاف کرده و مقصر است.
زمانیکه اسامی دانشآموزان به حوزه می رسد باید مشکلات دانش آموزان بررسی
شود و تمام امکانات لازم فراهم باشد و برگه مخصوص ارائه شود. باید با مسئول
آن امتحان برخورد قابل به عمل بیاید تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.
ممکن است در همان حوزه برای یک دانشآموز مشکلی ایجاد شود، برای این
اتفاقات نیز باید اتاق ویژه ای در نظر گرفته شود.
وی در ادامه درباره امکانات لازم برای دانشآموزان دارای معلولیت اشاره
کرد: من تجربه مدیریت حوزه را دارم، در سالنهای امتحانات و مدارس گاها
مددکار یا پرستار ویژه نیز مستقر میشود. در سال 92 آمار مدارس استثنایی ما
80 هزار دانش آموز بود البته من نمیگویم الان فقط صد هزار دانش آموز
معلول داریم و قطعا آمار بیشتر است. منتهی اشکال کار در روستاهاست، اولا
بخشی از خانوادهها که چنین دانش آموزانی دارند، آنها را به هر دلیل ثبت
نام نمیکنند. آموزش و پرورش نیز اینقدر گرفتاری دارد که نمیتواند سراغ تک
تک ایران افراد برود. باید در سرشماریها این افراد شناسایی شوند و والدین
را با اهرم قانون مجبور کنند که فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.
خانوادهای که فرزنداش را تا پایان متوسطه اول به مدرسه نفرستد طبق قانون
با او برخورد میشود.
معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: در برخی از روستاها
چون جمعیت کم است، مدرسه برای دانش آموزان ویژه نداریم اما قرار بود برای
آن ها سرویس بگیرند و بچه ها در هفته چند روز به مدارس ویژه در شهر بروند.
این اتفاق بیاد رخ دهد.
سحرخیز در پایان گفت: این اتفاق بی تدبیری یک مدیر را
میرساند. ما وقتی امتحان نمونه دولتی برگزار میکنیم و دفترچه آن دو ماه
قبل توزیع میشود و از بچهها پول میگیریم؛ باید برای این مسائل از قبل
فکری کنیم. برابر قانون دوباره باید برای این دانش آموز امتحان برگزار
کنند. آن فرد می تواند شکایت کند و مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز
باید با مدیر فوق برخورد قاطع کند.
منبع خبر :
https://www.entekhab.ir/fa/