ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در سخنرانی اخیر خود در مورد ایمیلهای خارج از ساعت کاری هشدار داد و گفت که این کار روی روحیه کارمندان تاثیر بدی دارد.
به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛
در سال 2020، ویروس کووید ۱۹ جهان را به بنبست کشاند و قرنطینهها یکی
بعد از دیگری، منجر به تغییر چشمگیری در نحوه کار مردم شد. در حالی که پیش
از این، اکثر مردم به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پشت ترافیک سپری میکردند،
هماکنون بلافاصله بعد از بیدار شدن پشت میز کار مینشینند؛ ولی از سوی
دیگر ساعات کاریشان بیشتر شده است.
این مطالعات نشان میدهد که
کارمندان دورکار که به میز خود بسته شدهاند، از استرس بسیاری رنج میبرند،
زیرا در این شرایط مرزهای کار و زندگی شخصی کاملا از بین رفته و افراد
اکثر اوقات در جلسات طولانی مدت وقت میگذرانند و تا پاسی از شب ایمیلهای
خود را چک میکنند.
حال ساتیا نادلا، مدیرعامل
مایکروسافت، در مورد خطرات ایمیلهای دیرهنگام و محو شدن مرزهای بین کار و
زندگی هشدار داد و گفت: با ارسال ایمیلهایی که گاهی تا نیمههای شب ادامه
پیدا میکند، ساعات کاری کارمندان افزایش پیدا کرده و این موضوع به جسم و
روان آنها آسیب میزند.
گفتنی است که مایکروسافت اخیرا مطالعهای در مورد تاثیر کار از راه دور بر همکاریها برای بهبود نرمافزار Teams انجام داده است.
تغییر در ساعات پربازده
بر اساس مطالعه مایکروسافت،
نزدیک به یک سوم از کارمندان دورکار، در اواخر بعدازظهر «سومین اوج
بهرهوری» را دارند. این موضوع را از فعالیت صفحه کلید آنها متوجه شدهاند.
معمولا قبل و بعد از ناهار اوج بهرهوری کارمندان بالا میرود و وجود این
«اوج سوم» نشان میدهد که چگونه کار از راه دور مرزهای بین کار و زندگی
شخصی را محو کرده است.
نادلا در حین سخنرانیاش گفت
نیاز است مدیران برنامه واضحی را تنظیم کنند تا کارمندان برای پاسخ به
ایمیلهای اواخر شب تحت فشار قرار نگیرند. با این حال، وقتی از نادلا
پرسیده شد که آیا در تعطیلات آخر هفته از ارسال ایمیل خودداری میکند، گفت:
من هر روز در حال یادگیری هستم. با این حال، در این مورد به بلومبرگ گفت:
من انتظارم این است که کارمندانم در آخر هفته ایمیلی از مدیریت دریافت کنند
و احساس نکنند که باید پاسخ دهند.
وی ادامه داد: ما میدانیم که
استرس با کارمندان چه میکند. پس باید مهارتهای نرم یا شیوههای خوب
مدیریت قدیمی را یاد بگیریم تا بتوانیم آرامش و رفاه خود را حفظ کنیم.
اوجهای مختلف ساعات کاری
طبق مطالعه جدید مایکروسافت،
نزدیک به 30 درصد کارمندان در صبح، بعد از ظهر و همچنین حوالی ساعت ۱۰ شب،
اوج بهرهوری کاری را تجربه میکنند. در این صورت از زمان پاندمی کرونا،
ساعت کاری به طور متوسط 46 دقیقه یا 13 درصد افزایش یافته است.
براساس این گزارش، زمان صرف شده کارمندان برای کار در خارج از ساعات کاری ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
گفتنی است که غول نرمافزاری جهان در طول پاندمی کرونا حدود ۵۰ هزار کارمند جدید استخدام کرد. به گفته نادلا، کسانی که در بخش IT کار میکنند به طور فزایندهای به دنبال انعطافپذیری بیشتر در کار هستند.
یک نظرسنجی توسط Future Forum، یک کنسرسیوم تحقیقاتی، نیز نشان میدهد که از هر چهار نفر، سه نفر میخواهند که محل کارشان را خودشان انتخاب کنند.
منبع خبر :
https://www.iscanews.ir