• با ما در ساختن آینده ایران سهیم باشید
  • با ما در ساختن آینده ایران سهیم باشید
javascript carousel by WOWSlider.com v9.0

تا سال ۲۰۳۲ حدود ۱/۵ میلیون شغل به دلیل اتوماسیون حذف می‌شوند

سه شنبه 16 فروردین
طبق گزارشی که فارستر به تازگی منتشر کرده است، اتوماسیون در دهه آینده بیش از ۱۱ میلیون شغل را در آمریکا از انسان‌ها خواهد گرفت و به جای آن ۹/۶۳ میلیون شغل ایجاد خواهد کرد و با این حساب ۱/۴۲ میلیون نفر از شغل بیکار خواهند شد.
تا سال ۲۰۳۲ حدود ۱/۵ میلیون شغل به دلیل اتوماسیون حذف می‌شوند

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان فارستر می‌گویند: این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که کارمندان به مهارت‌های تازه‌ای در حرفه‌های دیگر نیاز دارند و این چیزی نیست که هر کارگری بتواند به تنهایی انجام دهد.

به گفته آنها، توانایی کشورها برای موفقیت در این دوره متفاوت خواهد بود. به طور مثال، در آلمان، جایی که ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه‌ها و کارفرمایان وجود دارد، انجام این کار آسان‌تر از آمریکاست؛ جایی که معمولا از کارکنان انتظار می‌رود راهکار پیدا کنند.

مهارت مجدد مورد نیاز است

جایانت نارایان، مدیر ائتلاف جهانی هوش مصنوعی مجمع جهانی اقتصاد، یک سازمان بین‌المللی غیردولتی و لابی مستقر در کلنی سوئیس، می‌گوید: از دست دادن مشاغل، چالش‌های بسیاری را برای بخش‌های دولتی و خصوصی ایجاد خواهد کرد.

او می‌افزاید: برای دولت‌ها، این موضوع سوالاتی را در مورد سرمایه‌گذاری در برنامه‌های یادگیری مادام‌العمر و آموزش STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) برای شهروندان ایجاد می‌کند. برخی از این پارامترها، مانند مهارت‌آموزی مجدد، باید به صورت طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت پیاده شوند، زیرا ممکن است راه‌حل سریع یا فرصتی برای مهارت مجدد وجود نداشته باشد.

به گفته او، برای بخش خصوصی نیز چالش‌هایی مانند کمک به کارگران برای انجام وظایف شغلی جدید و توسعه مجموعه گسترده‌تری از مهارت‌های همه‌کاره ایجاد خواهد شد.

محققان می‌گویند: ما به برنامه‌های بهتری نیاز داریم، زیرا قرار است مشاغل جدیدی ایجاد شود، اما بسیاری از افرادی که از کار بیکار می‌شوند، مهارت‌های لازم برای مشاغل جدید را ندارند. بسیاری از برنامه‌های مهارت‌آموزی روی کارهای بسیار خاص تمرکز می‌کنند، اما محل کار به‌قدری در حال تغییر است که یافتن شغل برای افرادی که فقط می‌توانند یک کار را انجام دهند، دشوار است. ما به طرح‌هایی نیاز داریم که بفهمند شرکت‌ها به چه چیزی نیاز دارند و به دنبال چه مهارت‌هایی هستند.

۸۰ درصد مشاغلی که اتوماسیون از ما خواهد گرفت، مربوط به فناوری است

دانشگاه‌ها می‌توانند با ایجاد دوره‌های ترکیبی که علوم انسانی و علوم دیگر را با هم ترکیب می‌کنند، به ایجاد مهارت‌های جدید کمک کنند. به طور مثال، مهندسان باید قبل از طراحی سیستم‌ها، اصول اخلاقی و پیامدهای آنها را مدنظر بگیرند.

با این حال، برخی معتقدند که دوره‌های چهار ساله فنی حرفه‌ای در دبیرستان، برآیند بهتری نسبت به دوره‌های دیگر دارد، زیرا در این مدارس مهارت‌های عملی به دانش‌آموزان داده می‌شود تا بتوانند شغل ایجاد کنند.

محققان فارستر توضیح می‌دهند که مشاغل ایجاد شده توسط اتوماسیون بیشتر در حوزه خدمات حرفه‌ای، فناوری اطلاعات و همچنین صنایع جدیدی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، ساختمان‌های سبز، شهرهای هوشمند و زیرساخت‌های آنها خواهد بود.

فارستر توضیح می‌دهد که بیشترین تاثیر در این دوره در تغییر وظایفی خواهد بود که هر شغل را تشکیل می‌دهد، نه در تصاحب خود شغل.

در این گزارش توضیح داده شده است که واگذاری یک کار خاص - مانند خودکار کردن گزارش‌های هزینه، افزایش توانایی حل مشکلات داده‌ها، یا اجازه دادن به یک روبات برای تمیز کردن زمین - ترکیب یک کار مشخص را به جای جایگزین کردن آن تغییر می‌دهد. در واقع، بسیاری از سازمان‌ها فناوری‌هایی را وارد می‌کنند تا عملکرد انسان را افزایش دهند، نه اینکه جایگزین او شوند و مهم اینجاست که بفهمیم انسان و روبات چگونه همزیستی می‌کنند.


منبع خبر : https://www.iscanews.ir